Friday, November 8, 2013

Perempuan Bertudung Ni Pemalas..!

at Friday, November 08, 2013
Firstttt....

This word bukan dari aku.. Kene bagitahu awal-awal, kang ahkak dicerca..

Nak cerita pengalaman aku pergi interview 2 tahun lepas. 

Banyak-banyak interview, ini la pertama kali aku sangat offended bila interviewer tu komen pasal perempuan bertudung.

Aku interview dekat company kecik je, bukan la company bisness besar-besar tu, tapi school untuk kanak-kanak istimewa..

Aku dapat kerja tu, tapi, ada satu rule yang aku tak boleh ikut.. iaitu...


AKU TAK DIBENARKAN BERTUDUNG... 

pfttt.. sangat taikkk...!!

Bila aku tanya why..??

Macam-macam alasan dia beritahu. Antaranya budak-budak kat sini istimewa, jadi kalau mereka nampak orang berbeza sikit dari diri mereka, mereka akan tanya macam-macam. 

Tapi aku dapat merasakan itu bukan sebab budak-budak tu.. tapi...

Ade satu alasan yang diberi, katanya, most parents yang hantar anak dia dekat situ, TAK SUKA PEREMPUAN BERTUDUNG...

They assume:



PEREMPUAN BERTUDUNG PEMALAS
PEREMPUAN BERTUDUNG TAK BOLEH BUAT KERJA
PEREMPUAN BERTUDUNG NOT FLUENT IN ENGLISH...!!


Seriously..??

Aku tahu company jenis mementingkan customer... Student lari, duit lari

Aku dapat rasa company ni tak berapa nak sensitive hal agama, so aku decide NOT TO ACCEPT THE JOB...

Lepas aku habis degree dulu pun, pernah interview dekat 1 syarikat ni... Manager dia omputih...

Same question dia bagi sebijik kat muka aku...

"When I saw you in baju kurung, I deeply feel that you cant do this work."


Aku dapat rasa mereka ada satu pendapat mengenai orang yang bertudung, berbaju kurung.. iaitu..

TAK PANDAI BUAT KERJA

Then last month ex boss aku ada buat presentation dekat Romania.

So aku advice dia...

"Kalau Puan decide untuk pakai baju kurung pada hari presentation, boleh. Tapi pakai coat"

Dia macam faham apa aku maksudkan.. Ada sesetengah orang fikir orang yang bertudung is dumb..

So, aku pesan "wear the coat. Look presentable and sophisticated."

Sebab tu bila aku interview company swasta, memang tak la aku pakai baju kurung...



0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review