Thursday, September 30, 2010

Kami Tak Curi Kuih

at Thursday, September 30, 2010
Tad waktu petang, aku terima kol dari ibu...3 kali ko..tap aku tgah sibuk bersilat ka dapur, jadi x dengar pun..

Dalam hati aku, ni mesti nak bebel pasal aku x kerja-kerja lagi..xpun gosip liar jiran tetangga..

Ni klo telefon berkali-kali,ha...mesti ade la bende yang nak dikongsikan..

Excited aku dah ni..mesti cerite hotss melampau..Aku bab-bab gosip ni, memang eden tolan, tolak batu dan kayu yo..

Jadi semangat ingin tahu tuan tanah semakin tinggi melompat-lompat

Kringg..kringg...

Aku kol mak aku semula..x sempt aku nak tarik nafas, mak aku dah pok pek pok pek dulu bercerita..

Cerita punya cerita, ngumpat punya ngumpat, komen punya komen..aku pun letak telefon..dan aku menarik nafas panjang sambil berpikir..

Korang nak tahu ape perkara yang kami bebelkan?? nak ke tidak, nak ke tidak, nak ke tidak??

Mestilah nak kan...beselah, gosip-gosip yang aku bawak bukan yang murahan..Klo jual, sah-sah dapat 10K..ok cukup dengan merapek.

Actually mak aku kol tad nak bgtau aku, yang atok aku kat kampung tu cakap, famili aku curi kuih raya kat umah dia hari tu..

APA ???? CURIK KUIH ?????


Klo korang baca ayat aku ni, rasa terbakar x??? Aku yang dengar lagi la panas sebab kuih tu aku yang amik uolssss!!!!

Ye, AKU AKU dan AKU!!!!

Mak aku cakap, perihal keluarga aku amik kuih raya ni, atok aku dok canang ngn moyang aku, dan nak dijadikan cerite moyang aku sendiri cerite hal curi kuih pada mak aku..

Sebenarnya, pada malam raya kedua, kuarga aku yang dah 2 hari stay kat umah atok tgh siap-siap nak balik rumah bandar..Tapi pada malam tu, atok, nenek dan pak sedara aku xde, sebb diorang pergi rumah terbuka..

Jadi disebabkan kitorang lambat lag nak balik, atok aku suruh mak aku kuncikan pintu bile nak balik nanti..mak aku iyekan je la sambil aku siap-siap nak balik umah..excited ni..x sanggup dah duk kampung lama-lama

Sebelum nenek aku pergi umah terbuke tu, die sempat pesan la ke mak aku, klo nak bawe apa-apa balik, amik jela,,kuih ke, lauk ke..dan nenek aku sangat x kisah..lagi dia suka..Dan aku dengar statement nenek aku tu dengn telinga gajah aku sendiri..

Nak dijadikan cerita, masa aku tengah kemas-kemas, aku pergila dapur..dan tetiba mata aku ternampak sesuatu..apa lagi, berbintang-bintang la bijik mata aku ni..Aku nampak kuih loyang uolsss!!! Setelap penuh lagi..x dibukak pun lagi..ape lagi..memang blink-blink la mata aku mcam napk jejaka kacak..

Memang aku gilakan kuih loyang..klo diletak Fahrin Ahmad di sebelah kuih loyang yang cinonet itu, aku akan tetap memilih KUIH LOYANG...Kuih loyang mampu buat aku bergoyang-goyang seharian..

Bile dan nampak tu, mestila rase nak amik kan..jad aku pun tanyalah kat ibu..


'Ibu, nak kuih ni bawak balik boleh??'

'Amik la, letak dalam kereta..'

Aku pun ape lagi..bergoyang kesukaan la sbb dapat makan kuih loyang..Dalam masa seminggu je, kuih loyang yang sodap tu habis aku telann...licin..hampas pun xde yang tinggal..

Tup tup aku dengar cerite plak yang atok aku kata famili aku curi kuih raya dia..padahal nenek aku sendiri yang cakap, bawak balik kuih..ni apa kes ni???

Ok, walaupun nenek aku tak suruh pun, perlu ke nak buat statement yang weoll ni curi kuih?? Kitorang ni orang luar ke sampi cakap mcm tu sekali ???

'Awa boleh beli selori mak kuih tu !!' Tu yang mak aku balas pada moyang aku bile mak aku tahu cerite yang sebenar. Mana la mak aku tak terkilan kan..aku pun gile la terkilan..pasal kitorang amik kuih yang sikit tu pun nak dicerita..melampau betul!!

Klo uollss nak tau, antara banyk2 makcik dan pkcik aku, hanya keluarga aku je tau yang balik sebab nak masak untuk hari raya..ye..hanya keluarga aku..yang lain tu, bila dah siap semua baru nampak batang hidung. Sehari sebelum raya tu, aku sekeluarga dah siapkan macm-macm..dari kuih, ketupat, rendang, pasang langsir, vacuum rumah..semua kitorang yang buat..AKu ni yang duk tersengguk-sengguk pasang langsir sampai 2 pagi..Gile x gile penat..Sampai sakit-sakit pinggang ni..Mak aku pulak seawal 5 pagi bangun masakkan ayam kicap..

Lepas tu, dengan rasa x bersalah, nak buat kitorang ni macam babu la plak kan, nak suruh keluarga aku stay lama-lama cuci pinggan..ewah-ewah..banyak cantik!!! Macam keluarga aku xde rumah, xde kawan-kawan yang nak diziarah..nak kitorang ni terperuk kat dapur,,lepas tu bile ade orang nak dtg umah weoll sendiri, suruh datang umah atok aku je..SELLFISH adalah perkataan yang paling tepat..

Sudah-sudah la, kami ni dah penat..Bile dah ditolong buat macam-macam, ni ke balasan yang kami dapat?? dikatakan mencuri kuih raya..Bile mak aku nak balik raya kat kampung aritu, aku dah dapat rasa lain macm dah..mcm ada yang x kena..klo boleh aku nak bangkang habis-habisan..klo raya kat umah sendiri xlah sakit hati sampai macam sekarang ni

Bile keluarga yang lain x balik sebelum hari raya, x dicanag pun, x dibising pun..bile kene kat keluarga aku??? Dicanang 1 dunia yang keluarga aku x balik..padahal keluarga aku balik pada pagi raya pertama bawakan lauk, siap masakkan dari rumah, 1 tempayan lag..HISH!!! geramnnya aku..

Diibaratkan yang atok aku tu cuma ada 3 orang cucu (aku dan adik-adik yang lain) yang sesuai dijadikan babu hari raya..yang lain??? aku berani kerat jari yang dia xkn berani mintak tolong basuh pinggan..aku dah penat !! dulu waktu kecik-kecik aku stay sana nak dikatakan sebulan lengkap raya aku dok bancuh air, basuh pinggan, tap disebabkan sebuah kejadian, aku rasakan, xde kampung lagi bagus..

Aku bukan nya amik barang kemas dalam rumah tu pun..aku hanya amik sebalang kuih raya..hina sangat ke??? mak aku mampu beli berlori-lori kuih than campk depan pintu rumah atok aku..jadi keluarga aku xkan ade hutang kuih loyang lagi.

So, mak aku decide, next year, kitorang beraya di bandar sahaja. Lagi selesa, lagi happy, lagi seronok, xyah penat-penat masak, x perlu sakit hati, x akan sentap-sentap..Weollss nak buat macam family mak sedara aku buat..Datang raya pertama, salam-salam, bagi duit, dah ! balik..senang cerite..boleh raya puas-puas kan kat bandar..Boleh masak sedap2 hari-hari kat rumah, tiap hari menu berlainan..dan aku tersangat la happpyyyyyy ngn keputusan mak aku tu..YIPPPPYYYYYY!!!!!!!!

Errr boleh x aku katakan yang aku x sabar nak raya lagi..hihihi









0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review