Sunday, September 19, 2010

Timun dan Nenas

at Sunday, September 19, 2010
Reactions: 
Kejadian timun & nenas ni berlaku baru je sekejap tad..dan setelah kejadian itu, aku mengaku yang aku memang bebal tahap dewa..

Tu la, bile mak mak pergi pasar, ikut sekali..tengok cara macam mana diorang pilih barang basah, bukan bantai tido sampai tgahari...ni tak, sampai nak pilih timun & nenas pun terkebil-kebil mcm orang ting tong

Ketika waktu hampir memasuki fasa petang, si ibu yang sedang memegang pisau bak pahlawan Hang Tuah dan keris Tamingsari nya, berkata....

' Tolong pergi kedai kejap, beli timun dengan nenas'

Ceh !!!!! Gaya pegang pisau macam suruh ikut berperang, sekali suruh pergi kedai daaaaa...

'Nak beli berapa ni????'

Aku capai tudung, dompet dan kunci motor..

'Kau beli timun 1, nenas 1'
'Timun tu amik yang masak tau'
'Nenas pun sama'
'Tapi jangan masak sangat'
'Sedang-sedang je, tak nak yang muda, jangan pulak amik yang tua sangat'

EKKKKK????? aku dah ting tong dah.. muda? tua? masak? separuh masak?

Ah belasah je lah...kat kedai baru pikir..dengan berlagaknya aku pergi la kedai..dah nama berlagak kan, jadi sikit pun aku malas la nak tanya makcik 'Hang Tuah' yang kat dapur tu hal-hal barang yang dipesan itu

Aku capai helmet, terus rempit ke kedai..sampai je kedai tu...



oh!!!! abang kacak..!!! terus jalan kepit...hehehe padahal tad masa nak start motor sikit punya ganas muka ni macam rupa abg bonzer jaga kelab malam...

Dengan ayu nya, aku pergi kat bahagian sayur-sayur cari timun...

Cari dan cari dan cari lagi....

Ha!!!! jumpe!! Belek punya belek...aku terpikir, mana nak tau muda ke, tua ke, bukan ada tulis umur pun kat sini..yang muda color apa?? yang tua color apa pulak...haish !!!! masalah masalah...



'Apa kata ko rembat je cik buyung..xkan ko nak tanya adik hensem tu pulak kan..jatuh la glamour kalau ko x tahu mana timun muda, dan mana timun tua ni'


Hoh ! akhirnya aku nekad..aku angkat sebijik timun yang paling cun color dia..

Masalh pertama selesai..

Then aku pergi pulak kat bahagian nenas, kali ni nenas nya spesen je colornnya..semua warna hijau tua...tap aku xdelah bebal sangat bab nenas ni kan..yang aku tau, yang warna hijau tu mesti muda, warna kuning mesti yang tengah masak ranum..

Dengan yakin aku tanya adik hensem yang kerje bahagian tu...

'Dik, yang ni semua nenas muda je... yang dah masak xde ke???'

'Nenas ni semua dah tua kak, xde yang muda pun, yang masak dah habis stok'


Hoh !!!!!! muka aku macam disimbah darah ayam ketika tu..alamak !!! kantoi beb kantoi...

Aku angkat aku punye timun yang sebijik tad, pergi kaunter, bayar 90 sen, terus belah....

Belum pernah seumur hidup aku, pergi kedai beli sebatang timun je, tap hari ni, gara-gara adik tu, terus pecah tradisi aku..cissss!!! nate sungguh mu...

Misi mencari nenas nan satu belum lagi selesai, aku serang pulak kedai yang seterusnya...

Cari punya cari...

oh !!! aku nampak nenas !!!

'Mau cali apa amoi cantik ??' (yang cantik tu aku saje reka..hihihi)

'Mau cari nenas la tauke....'

'Amoi mau yang mana? semua ala (ada)..mau yang itu nenas molis (morris) ka, atau mau yang nenas malu'

'Nenas malu ????? itu macam punya nenas ada ka tauke???

'Bukan nenas malu mea, nenas MAAADUUUU..haiyoooo'

'Kasi tengok la tauke itu nenas...'

Bile apek tu tunjuk nenas tu, lagi la aku meroyan..tad masalah timun tua, timun muda, sekarang masalah nenas morris dan nenas madu..adoiiii !!!!!!!

'Yang sudah masak xde ke tauke ???'

'Itu semua belum masak lagi mea, boleh makan punya...'

Lama jugak la aku tercegat nak pikirkan hal si Madu dan si Morris ni..kalau nak dibagi perumpamaan, sempat jugak le kiranya ketiak aku ni berpeluh sementara menunggu otak buat keputusan...

Aku malas pikir panjang, last-last aku angkat yang si Madu..harap-harap ko manis la ye Madu, kang kalau pahit nanti, terbang jugak keris milik makcik hang tuah kat dapur tu kat perut aku..

Nanti mesti ayat makcik tu macam ni...

'BELI TIMUN DAN NENAS PUN TAK TAHU !!! ANAK DARA APA NI..!!! BLA BLA BLA BLA... BLA....'


Eh sebelum aku tutup cerite, lepas je kejadian nenas malu tu, aku pun keluar la dari kedai tersebut nak ke motor, belum sempat aku nak capai motor, ada 1 kereta betul-betul park depan aku..

Aku nak tengok la sape drivernye sebb cara dia amik lap, mcm orang jantan..sekali yang drive perempuan daaa..pahtu perhatian aku ke arah seat sebelah pemandu...

HUIYOOOOOO!!!!!! Jantan jawe yang kacak..!!!

Mulut aku ni pulak gatal merenyam nk tersengih-sengih kat abg tu...bila dah senyum-senyum tu, aku terpandang kakak montel yang duduk sebelah mamat tu, sekali, mata dia mak aih.....

Jelingan maut yang pempuan tu bagi kat aku..

Ala.... aku senyum je kan uollss, bukan aku raba cik abg dia pun..senyum tu sedekah..nak nak di Bulan Syawal ni..

Aku sumbat nenas ni kat hidung ko baru tau..!!


0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review