Monday, October 25, 2010

Kuda Kepang

at Monday, October 25, 2010
Tet Tet.. Tet tet.. *sms masuk

Mr I mesej aku
'Ada kuda kepang kat kampung ni, nak tengok ?'

KUDA KEPANG ??????

Laju-laju aku balas mesej dia

'Mestilah nak..!!! Tunggu fa tempat biasa ek, fa takot masuk sorang-sorang'

'ok, dah sampai bagitahu tahu'

Aku apa lagi kan, macam tak cukup tanah aku berlari ke bilik nak cari baju lawo-lawo..

Ceaaa..motip cari baju lawa ????

Meloncat-loncat kooo nak tengok kuda kepang.. Eh dah lama tau tak tengok.. Rupe kuda kepang pun aku dah tak tahu macam mana..

Bila dah sampai ke pintu masuk kampung Mr I, aku msg dia suruh datang ..Sepantas kilat dia sampai...

Aku follow motor dia dari belakang.. yela aku mana tau kat mana diorang nak buat kuda kepang tu, dah la kampung dia tu scary..hutan kiri kanan..nak nak dulu kan aku pernah dengar cerita orang kampung nampak pocong kat jambatan kampung dia...

Huishh..lagi la meremang bulu roma aku..tak pasal-pasal pocong tu tukar mood nak mintak tumpang motor ke, malas nak loncat-loncat punya pasal, mahu tertonggeng aku sorang-sorang dengan 'gula-gula besar' itu..

Bila dah nak sampai tu, aku tengok ade kawasan yang terang benderang..Lepas tu orang ramai gila berkumpul..

Dan seharusnya perempuan berapa kerat je, yang ramai nya mat rempit..!!! APAKAH ????

Aku dah mula pikir yang Mr I nak kendurikan aku malam tu.. Cissss..Bengap betol bile aku boleh pikir bukan-bukan... Tak kecut montot ko bila turun motor je, all the mat rempits tenung macam ko tengah bogel...??? *Nasib baik aku pakai baju cantik..montot kasi up..hehehe

Mr I pulak menonong jalan ke depan, ditinggal nya aku kat belakang..tak gentleman langsung jantan ni.. Kalau aku kena tarik ke, ape ke, bukan dia sedar..

Masa aku sampai tu kuda kepang dan start pun..





Well, mula-mula aku ingat kuda kepang yang zaman moden punye.. Yela, jenis yang ringan-ringan..Aku dapat bayangkan ade perempuan-perempuan cantik + gedik pegang kuda kepang sambil menari-nari dalam bulatan..

Ternyata imagination aku tu tak boleh pakai sebab kali ni diorang kasi main kuda kepang yang edisi berat punya.. Maksudnya budak-budak ni main sampai mabuk..

Bukan mabuk yang macam minum arak tu tau uollss, maksudnya sampai di rasuk-rasuk..sampai meroyan-royan..macam ada satu 'semangat' masuk dalam badan..

Aku memang sangat teruja la sebab pertama kali tengok edisi yang mabuk-mabuk, jadi leka tengok diorang terpusing-pusing dalam bulatan.. Mr I tengok aku syok semacam je, dia tanya la..

'Tak takot ke ?'

'Nak takot ape nye..best je fa tengok diorang main'

Ye..aku sangat berlagak cakap tak takot sebab yang aku tengok tu baru permulaan cerita beb.. Masa mula-mula, diorang balun muzik yang slow je.. tetiba makin laju,

Dan laju

Makin laju...

Once muzik tu jadi laju, maka budak-budak yang kat tengah-tengah tu akan menari secara tak hingat dalam bulatan..memang rancak la.. Tu tandanya diorang sedang dirasuk tahap maksima..

Mula-mula keadaan memang terkawal uollss, tapi ade orang buat khianat..

Ade budak dari kampung mana entah baling mercun bola bila muzik tengah rancak....Jadi bila ade bunyi kuat, 'semangat' tu jadi macam marah dan mencari sapa yang baling mercun tu

Tapi nak tenangkan 'semangat-semangat' tu senang yo.. Sebab ada seorang ketua kuda kepang yang tak ikut mabuk menjaga disekeliling bulatan..

Ketua kuda kepang ni pegang cemeti yang panjang..Jadi bila budak-budak yang dirasuk ni dah menganggu orang ramai, ketua kuda kepang ni cuma perlu libas cemeti ke tanah

Sampai libas-libas koo..mana aku tak terketar-ketar belakang Mr I..Dia pulak sesoka hati ketawa kan ketakutan aku

Ada beberapa aksi yang aku tak faham masa diorang menari kuda kepang tu seperti minum air kelapa dan budak-budak ni ada makan sesuatu dari tangan ketua kuda kepang.. Aku tak sempat pulak nak tanya Mr I, sebab kat sebelah aku ade je tetiba orang yang kene rasuk menjerit-jerit...

Terkepit-kepit kaki aku tahan kencing.. Takot la tetibe 'semangat' tu tengah kepala masuk air nak serang anak dara montel ke.. Tak ke haru..


Kemuncak tarian kuda kepang bila budak-budak yang dah mabuk tetibe akan hilang kawalan, means semangat yang ada dalam badan tu nak keluar.. Jadi Tok Guru diorang ni akan baca-baca kat muka diorang..

Uollss penah tengok aksi dalam cerita Pontianak Harum Sundal Malam 2 tu kan... Babak dimana seorang bomoh tu nak cuba pulihkan semangat Ida Nerina dan Rusdi Ramli dari rasukan topeng Kuda Kepang..Bomoh tu akan lagakan dahi dia dan dahi orang yang kena rasuk tu sambil baca-baca ayat..Ha...macam tu la adegan yang aku tengok malam tu..

Mr I kata, ada 'semangat' yang senang nak keluar, ada yang susah..Jadi nak pulihkan seseorang yang dirasuk tu amik masa 15 minit.. Kadang-kadang ada yang dah ok, tapi bila muzik kuda kepang jadi rancak, tetibe boleh jadi meroyan balik.. Selalu jadi dekat budak yang berdiri sebelah aku tu..

Sekali dia menjerit, memang aku rasa nak lempang la... Buat terkejut mak je noksss..

Lagi satu, aku nak selegi je muka tok guru yang pegang cemeti tu..setiap kali dia libas cemeti kat tanah..memang bikin copot jantung aje...

Lama jugakla aku diri tercongok kat situ..dah naik syiok, memang tak rasa penat nak duduk, sampai kene sound dengan member-member Mr I..

'Oi Mat, kesian kat awek ko tu berdiri je..Tak penat ke..Bagilah lepak atas motor ke'

'Haah la Mat, tahan pulak awek ko tak duduk ek, mesti dah biasa 'training' ni...'

Pastu ramai-ramai bantai gelak

CISSS..!!!! DASAR MULUT SPECIES BERUANG BOTAK...dahla badan macam beruang takde bulu...tak kuasa mak nak layan..

p/s: Kalau uollss tak paham apa maksud 'training' tu, senyap-senyap sudah..jangan ngengada nak tanya aku..aku panggg karang..





0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review