Sunday, October 10, 2010

Sambal Kicap Menawan

at Sunday, October 10, 2010
Hari ni aku ada mood sikit nak kongsi resepi istana keluarga Cik Buyung..

Alah, macam la special beno ko punye resepi Cik Buyung, padahal sambal kicap je kan

Eh, sambal kicap aku special wooo..kalau makan mesti hilang kawalan..

Dulu kan masa aku mula-mula belaja kat Terengganu, aku mana la tau sambal kicap ni wujud kat daerah tersebut..

Jadi ada satu hari tu, aku pergi makan kat kedai, aku order mee sup..

Kalau kat Johor, orang tak makan mee sup macam tu aje, mesti letak sambal kicap kaw kaw..

Pastu mula la ter ss ss ss kan...

Bila mee sup aku sampai, selamba badak aku jerit,

'Bang ! sambal kicap takde ke ??'

Yakin koo mintak sambal kicap..Abg tu dah terpinga-pinga..uissh time tu memang malu tak hingat la sebab bende tu memang x wujud kat situ..

Kalau kat Johor ni, sikit-sikit sambal kicap, sikit-sikit sambal kicap, tap kat Terengganu, nan adooo..

Jom belajar sesama buat sambal kicap

Mana la tau kan, ko tu asal Johor, tetiba terpaksa ke Terengganu, pastu bile order mee sup dengn yakin jerit mintak sambal kicap

Bahan :

Cili Padi, Bawang Putih, Gula, Kicap * 4 bahan je pun

Cara:

  • Mula-mula ko amik segenggam cili padi dan 2 ulas bawang putih (*cuci dulu tau)
  • Barang-barang ni ko goreng dalam minyak dalam 3 - 4 min.. Goreng sebab nak kasi sambal kicap tu tahan lama
  • Amik blender, masuk kan cili padi dan bawang putih yang dah digoreng, kicap, gula (6 sudu)
  • Pastu ape lagi, zreeeetttttt ko blender..siap !
  • Kalau ko tengok sambal ko macam cair, letak la cili padi sikit lagi
  • Tak perlu tambah garam sebab ko punye kicap dah masin ya ampun..
  • Kalau pedas sangat, tambah lagi gula..Tapi masa mula-mula memang pedas, lepas je gula larut, pedas tu akan kurang la.

Selamat mencuba ye..Kalau sedap, bagitau Cik buyung, Kalau x sedap, ko punye pasal..hahahaha

Tapi selalunye menjadi je, melainkan kalau tangan ko tu tangan bangku..KOMPOM x jadi

Sesuai untuk orang yang dah lama x berak..uiii, inilah penawarnya..berkesan 100%



0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review