Thursday, December 23, 2010

Ke Balai Seni Lukis Negara Pula

at Thursday, December 23, 2010
Aku ada lawatan dekat sana secara besar-besaran, bezanya weoll tak pakai baju sekolah. Kalau tak mesti aku dah tak tunjuk muka kat dunia ni lagi. Tinggal je bawah jambatan. Aku tak suka lawatan macam kat sekolah tu..


Motip lawatan ni? Well, instructor aku cakap, orang yang berpemikiran sains ni kadang-kadang kene berkarya, kene berseni, kerana, orang sains ni selalu akan jadi kuli pada orang seni. So, kira cara ni nak menjadikan kita lebih kreatif, dan mampu jadi bos BESAU.



Sehari sebelum tu weoll dah diingatkan supaya sampai tepat jam 9.30 pagi. Ate, kene pergi sendiri koo.. Dahla jauh dari Bukit Jalil nak ke tempat ni. nak berebut-rebut dengan orang yang nak masuk kerje lagi. Suke membuat badan aku naik muscle tau.. Acik tak suka..!

Tak suka, tak suka pun, muka manyak sengih.. Sebab boleh jalan-jalan. Takla asyik pandang dinding kelas je, orang gila pun mampu bunuh diri kalau macam tu. Balai Seni Lukis Negara buka pukul 10, jadi serapan-serapan dulu. Kemudian ada taklimat sikit.

Bila instructor ni nampak aku amik gambar, bergaya kemain, cepat-cepat dia buat announcement, 'Dalam gallery, no camera allowed. No one can take picture'


Cisss..!! Macam tau-tau je.. Jadi semua gambar diambil secara pukal di kawasan lobby sahaja uollss. Aku sedih..!! Tak dapat bergambar, boleh parkingson jadinya.


Tepat pukul 10, main door pun terbuka, dan melawat ke gallery yang ada. Tempat ni, ada 3 tingkat. Setiap tingkat ade 2 gallery. Gallery bawah sekali ada banyak sangat lukisan yang mahal-mahal. Riban-riban ko.. Harga mengalahkan bunga hutang Along. Kami ditugaskan untuk pandang dan feeeeeellllll lukisan tu. Serius aku x pandai. Aku boleh komen sama ada cantik atau tak cantik. Tu je.



Tapi, memang aku akui mereka ni sangat kreatif. Even atas aluminium pun diorang boleh melukis. Ko lukis orang atas kertas pun, nampak macam gorilla, kalau atas aluminium??? Tenuk gamoknya.



Masuk gallery yang kedua plak. Yang ni sumpah group kitorang bising. Semue gambar yang ditunjukkan, adalah wrestler. Ala, ahli tinju tu.. Ada pulak otromen ketot. Budak lelaki la yang beriya benar tu.. Ooo korang, dalam kelas muka serius innocent, sampai aku tertipu, sekali masuk tempat ni, habis tembelang pecah. Ada ke diorang request wrestler perempuan..!! Dei Yennadei..!!!


Bising sangat sampai kene tegur kot dengan mak guard dan pak guard. Malu uollss. Then kene warning pulak dengan instructor kitorang. Tsk tsk tsk. Lepas tu terus behave.

Masuk ke tingkat 2, tak ada pameran lukisan, ada gubahan-gubahan oleh penggiat seni. So, setiap gubahan tu akan mempunyai cerita tersendiri. Kat tepi tu, ada la explaination, tapi aku pemalas gila nak baca. Banyak kot. Kalau baca yang ni, yang dekat aras tadi mesti lupa balik. Wakakakaka

Berada 2 jam di dalam tempat tersebut, buat aku weng weng seketika. Seni ni memberatkan rupanya. Ko sedut tenaga aku ke apa. Keluar je dari gallery, masing-masing lembik ke main. Tak mampu berpikir dah. Bila di tanya, best atau tak, respond adalah yilekkk..!!! Dengan aku aku pun yilekk..!

Dekat luar best. Hehehe. Boleh shopping cenderamata yang cantik. Aku ingat nak belikan untuk si gendut, tapi tula, kat sana aku boleh pulak x ingat, dah sampai hostel baru menyesal. Lukisan yang dijual kat luar ni pun, super mahal...!!!

Muka dah tak tahan nak balik... Bagi aku yang bukan peminat seni, agak boring kot. Sesapa yang suka melukis. Boleh la..nak tengok-tengok. Satu lukisan, ko tenung setengah jam. Sampai lukisan ke 10, pak guard halau balik. Bagus..!!!


0 comments:

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review