Wednesday, December 15, 2010

Testimoni Perempuan Gemuk

at Wednesday, December 15, 2010
Hari Ahad lepas, ade seseorang ni bagi mesej dekat inbox aku. Aku bukan nak ceritakan kelemahan orang, just nak kongsikan dengan uollss je apa masalh yang di hadapi adik ni dan dia bersungguh-sungguh la nak berubah..



Jawapan aku ialah...


Wasalm..first, thanks sebab bace ek.. Nak tau ape saya buat? saya boleh turun 10 kg dalam masa 2 bulan.. dulu, masa feb 2010, saya jadi gemuk, cecah 89 kg sebab time tu kerje kan, jadi memang akan makan makan makan. Nasi tu ambik setiap pagi, tengahari, dan malam. Pagi paling kritikal la, asyik nasi lemak dan teh ais. Hari-hari. Tak pernah tinggal langsung. Satu hari tu saya balik kampung. Masa tu kerje kat Terengganu. Kampung dekat johor.


Ada reunion dengan kawan-kawan sekolah. Beselah kan bile dah jupe kawan-kawan, lepas tu amik-amik gambar, then saya tengok gambar saya..alahaiiii..memang nak nangis sebab memang gemuk gile..saya macam 2 kali ganda dari mereka. So balik je dari kampung, saya mula pasang azam.



Hari pertama paling susah..memang terpaksa pandang je nasi lemak tu. Sarapan saya amik sandwich dan minum tea o panas aje. Dah xde dah minum ais. Hari-hari sandwich. Tengahari pulak, saya cube kurang kan nasi pada separuh. Malam pulak, amik roti dengan susu. Dan waktu petang jangan lupe untuk bersenam. Jalan-jalan keluar peluh je. Tak perlu berlari pun. 1 jam pun cukup. Dan lama-lama kan, saya dah boleh klo seminggu atau lebih tak makan nasi. Even, sekarang pun, walau dah berat 68 kg, saya waktu tengahari, x pandang pun nasi. Lagi yang paling best, saya dah boleh hidup tanpa ais..hehehe..


Orang lain tengahari minum teo ais la, bandung ais la, saya relek je minum tea o panas..klo awak ni jenis darah O kan, memang tak digalakkan makan nasi tau. Amik yang berprotein, dan sayur.. Kebaikan x makan nasi, x cepat ngantuk. Makan lauk je boleh kenyang.. Oh ye, malam jangan makan yang berat-berat la..roti sekeping, pastu masuk tido..



Saya ade cara paling cepat, yang mana saya buat untuk beberapa bulan. Tapi selalu buat bende ni waktu cuti la. 2 hari cuti leh turun 2 kilo. Macam ni, waktu pagi, bangun, saya selalu goreng 2 sardin yang dalam tin tu, sosej, dan telur. Waktu tengahari dah lapar balik kan, saya akan perg jalan-jalan sekitar bandar, window shopping ke, ape ke, sebab care begini buat kite rase haus, lapar memang tak langsung.


Jadi saya akan beli chocolate ais yang ade pearl pearl dalam nye tu..Tak tau la tempat awak ade atau tak, sebab semue tempat ade. Tak pun, minum je tea ais. Senang..Dah balik umah, penat kan? Lapar pulak tu, saya rebus telur 2 bijik, makan dengn kicap dengan air tea o ke, memang boleh blurpppp...serius... Esok pagi timbang sure boleh turun sekilo. Memang la orang kata x elok kan kalau skip makan, tapi saya jenis yang tak sabar, nak cantik dalam keadaan cepat, nak beli baju saiz M, jadi saya buat gitu..



Sekarang ni, saya makan je ikut selera saya, tapi waktu tengahari tak makan nasi, amik lauk je, malam pulak, makan kuih 2 3 ketul..masih maintain, dah tak senam dah, cume hari minggu tu kene rajin-rajin kan diri pergi window shopping la.. dari tengahari sampai ke malam..seronok dapat, berat pun leh turun.. OK? saya tengok gambar awak, tak jauh beze dengan saya dulu...sama je.. Yang penting kene kuat la.. Tipu la klo saya kata tak pernah kantoi diet, pernah aje, tapi lepas tengok berat naik, terus diet balik.. semoga berjaya ek.. kalau ade soklan, boleh tanya.. anytime saya akan jawab


Amacam ??? Boleh jadi konsultant tak aku ??? hehehe.. Cakap je konsultant ape, berat badan ? Cinta ? Persahabatan ? Meroyan tak kawin lagi ? Dah lama kawin, tapi masih x melekat ? Kekasih di rebut orang ? Semue di hujung jari je.


Aku macam nak lempang juta-juta je diri sendiri tau kerana tak percaya aku boleh membuat ayat sopan..hehehe, aku kan perempuan kompang, cakap sikit punya kencang, tetibe berawak saya.. Dah tu, xkan la aku nak kasi ayat ' Ala, senang je nok nak kasi badan surut, mak dulu tembam macam ko la'. Kene maki adalah kan...


Apa-apa pun, teruskan usaha mu dik.. Nanti dah cun, ramai yang ngurat. Itu yang penting. Macam akak ni ha... Ayik kene ngurat je, x larat dah nak menepis. Uollss terasa nak tikam aku tak ??? Hahahaha Hidup perempuan 'sihat'...!!!!



4 comments:

Nadira Baharudin said...

Love This!!!yippi~....

Katakan Tidak Pada Gemuk!

Fariha said...

me love this too bebeh..!!

nadiah said...

wah siap ada org tnya tu cara nk turunkan berat bdn ye.. bgusnya..

Fariha said...

hihihi.terasa seperti fitness celebrity di situ

Post a Comment

 

BeLoG CiK BuYuNg Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review